martes, 10 de noviembre de 2015

Dificultats en la lectura

Hola,


tal i com vaig dir en l'anterior entrada, avui parlaré sobre les dificultats que presenten dos nois de 3r de l'ESO, que formen part de la demanda inicial que em van fer la cap d'estudis i els tutors de 3r. Són el S. i el Z.


Començaré per les característiques comunes a grans trets, dins de la seva individualitat, diversitat:


  • Ambdós són nois nouvinguts. No dominen la llengua vehicular de l'escola a nivell expressiu, encara que sí l'entenen prou bé. Llegeixen sil·làbicament.
  • Van estar escolaritzats tant bon punt van arribar a l'Estat, però no fa gaires anys.
  • El seu nucli de relació fora de l'escola són persones del seu país, afins culturalment i lingüística. Per tant, tenen pocs contextos on hagin de fer servir alguna de les llengües oficials a Catalunya.
  • Dominen prou bé l'alfabet llatí en les seves diferents formes.


Pel que fa a les diferències més destacables entre els dos:


  • En S. acut a l'escola a diari. És molt responsable en les seves coses i en les tasques que li encomanen. La seva motivació de cara a la lectura, és la motivació sobre tot extrínseca i per poder tenir una altra eina que el permeti presentar-se a la resta millor. Cal estar a sobre d'ell i anar guiant l'activitat estructuradament i pas a pas.
  • En Z. presenta un absentisme força elevat: algun dia a la setmana, no assisteix. Quan ve, he observat que té cara de cansament, possiblement no dorm prou. No presenta gaire motivació, li costa mantenir un mínim d'atenció en allò que fa. En canvi, és força autònom quan se li retira l'ajut perquè ha intentat evitar la feina de mil formes.
Ambdós, a més, presenten alguna mancança d'hàbits, com ara la postura i tenir el material preparat. Paro molta atenció a aquestes coses.


De moment, estic seguint la següent organització d'activitats de lectura a cada sessió (adaptat de Rueda i Sánchez, 2000; p. 50):
  • L'atenció als dos nois és individualitzada i, gairebé sempre, en un espai a banda.
  • Fem una lectura prèvia, en silenci, i assenyalant aquelles paraules que poden presentar alguna dificultat, qualsevol: significat, de pronunciació, etc., la que sigui.
  • L'alumne s'encarrega de llegir al seu ritme en veu alta una oració simple d'una narració. Jo en llegeixo la següent a poc a poc. Si hi ha alguna paraula que no decodifica bé, li assenyalo.
  • Mirem les paraules que presenten alguna dificultat, les que ha assenyalat l'alumne i les que he assenyalat jo.
  • Parafraseja el significat de manera que ell mateix pugui entendre la paràfrasi, ell i jo. Faig preguntes, tot connectant la seva explicació amb el text i la meva comprensió.
  • Fem exercicis de comprensió, vocabulari, relació. Són exercicis que poden fer autònomament i sempre diferents.
Referències bibliogràfiques:




Rueda, M; Sánchez, E (2000) Les dificultats d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. A M. Sánchez (Coord.) (2000) Dificultats d'aprenentatge i intervenció psicopedagògica. Barcelona: UOC




No hay comentarios:

Publicar un comentario